مقایسه پروتئین سویا با دیگر مواد غذایی مقایسه پروتئین سویا با دیگر مواد غذایی
تاریخ : یک شنبه 15 / 9 / 1392
نویسنده : پروانه رحمتی مقدم

پروتئین سویا یکی از کاملترین پروتئین هاست، که با پروتئین سفیده تخم مرغ و شیر برابر است.
سویا برای کودکان و جوانان به منظور رشد آنها بسیار مفید است.
سویا از نوعي لوبيا گرفته شده و به عبارت ساده‌تر، لوبيايي است که در صنعت روغن آن گرفته و پروتئين آن استخراج شده و با تکنيک‌هاي خاصي به آن شکل  داده‌اند و به حالتي که در بازار مي‌بينيم به عنوان پروتئين سويا عرضه شده  است. يعني از ديدگاه تغذيه در طبقه‌بندي غذاها، سويا جزو حبوبات است
در رابطه با ميزان آهن بايد به اين موضوع اشاره کنم که ميزان آهن موجود در  گوشت زياد بالا نيست و در حد يک يا يک‌وهفت‌دهم يا يک‌وهشت‌دهم ميلي‌گرم  است اما در سوياي خام، چيزي حدود 13 تا 14 ميلي‌گرم آهن داريم. البته وقتي  سويا پخته مي‌شود مقداري از آهن موجود در آن در آب پخت نشست مي‌کند و  مقداري از آن نيز در مرحله خيساندن وارد آب شده و از اين مقدار کم مي‌شود  اما با اين وجود، باز از نظر محتواي آهن سويا غني‌تر از گوشت است.
اگر  فردي رژيم غذايي متنوع و متعادلي داشته باشد، جايگزين کردن کامل سويا به  جاي گوشت براي او مشکلي پيش نخواهد آورد و حتي اگر ذايقه فردي مزه سويا را  نپسندد مي‌تواند آن را با يک‌دوم گوشت مخلوط كند.
نبايد ناديده گرفت که بالاخره هر گوشتي لااقل 15 درصد چربي اشباع دارد و از اين نظر، سويا در  صورتي که درست طبخ شود، مي‌تواند براي سلامت سيستم قلب و عروق مناسب‌تر از  گوشت باشد.از سوي ديگر تحقيقات بسياري نشان داده که فيتوکميکال‌هاي موجود  در سويا به ويژه استروژن‌هاي گياهي در سلامت عمومي بدن، پيشگيري از پوکي  استخوان و حالت‌هاي قبل و بعد از يائسگي نقش موثري دارند. در ضمن، به دليل  فيبر بالا براي کارکرد سيستم گوارش مفيد بوده و سبب رفع يبوست مي‌شوند.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
با سلام خدمت دوستان عزیز به وبسایت انجمن زیست شناسی دانشگاه زابل خوش آمدید ازهمه دوستان تقاضاداریم با انتقادات وپیشنهادات سازنده مارا درهرچه بهترشدن وبسایت کمک کنند...